Gå ner i vikt med träning

Amanda frågar:
kan du tipsa lite om hur man kan gå ner i vikt genom träning? jag har börjat köra spinning nu, är det en bra form att förbränna fett? (behöver gå ner 10-12kg för att komma på en hälsosam vikt)

Du får jätte gärna tipsa om andra former med :) har svårt att springa bara på grund av knäna som ja haft problem med sen början på högstadiet..(är 20år nu)Maten försöker jag sköta någorlunda, äter pasta o potatis ibland men begränsar mig då med att bara få äta 1 potatis osv.. Jag har träningskort för både gym, spinning och typ gympa pass.

Jag är ju ingen expert på något vis. Men att gå ner i vikt handlar oavsett metod om ihärdighet. Man måste motionera regelbundet helt enkelt. Det betyder dock inte att du måste träna flera timmar om dagen, 7 dagar i veckan. Man får resultat ändå!

Spinning tycker jag är bra för att bygga upp kondition och visst bränner det fett, vad än du tränar så gör du ju av med kalorier. Hur mycket man förbränner beror ju lite på vad man väger, vilken puls man ligger på osv. Inget jag egentligen har någon kunskap om.

Sedan så tycker jag personligen man märker resultat ganska snabbt när man börjar med någon ny träning. Eller om man går från otränad till att börja träna också!

Det låter ju som du har bra förutsättningar för att träna. Mitt råd är att gå på det du tycker är kul i första hand. Det ska inte kännas som ett tvång. Visst, i början måste man kanske tvinga sig dit för att få träningen till en vana, men det ska aldrig kännas hemskt tycker jag. Då kanske man ska testa något annat.

Men jag tycker också man ska utmana sig själv ibland. Kanske man tyckte aerobics var jättesvårt och tråkigt första gången men om man provar igen så kanske det går bättre. Man ska inte ge upp i första taget helt enkelt! Man ska utmana sig ibland!

Har man ont i knäna är ju cykling bättre än t.ex löpning. Simning är ju också bra, och sån löpning i vattnet med wet west (tror jag det heter) ska tydligen också vara bra har jag hört. Styrketräning är bra för då bygger du ju upp muskulaturen kring benen. Funkar aerobics och gympa så kör det med.

Kör allt du kan komma på är mitt tips!! =) Och ha skoj!

Prova dig fram och se om det händer något med vikten. Men mät dig också för ibland kan vågen stå still riktigt länge men däremot kanske midjemåttet minskat tack vare all träning =)

Vilka tips har ni andra till Amanda?

Kommentarer
Postat av: P

Bra tips! :)

2009-11-17 @ 10:21:28
URL: http://flawlessbeauty.blogg.se/
Postat av: Mia

För att få bra resultat så är det faktist kosten som e viktigast. Om man inte sköter kosten dvs får i sig bra mat som är näringsrik och i bra mängd (ej för lite, man måste bli mätt) så att kroppen kan ta till sig träningen. Om man inte äter bra så bryter man ner kroppen och svälter den...dvs det blir obalans i kroppen och den tar skada.



Mitt bästa tipps när det gäller mat är att analysera dig själv. Varför har jag fått mina plus kilo? För om du förstår ditt ätbeteende så kan du lättare rätta till det och inte trilla tillbaka igen. För om vi väl kämpar oss ner till vår "rätta" vikt så vill vi ju faktist inte gå upp igen och då måste vi bryta det beteendet som gjort att vi kommit dit.



Och kanske det viktigaste...du ska inte sätta en massa onödiga måsten och krav som är orimliga. Ha tålamod och ha roligt!

2009-11-18 @ 09:34:12
URL: http://omingetochlitetill.blogg.se/
Postat av: S

Enligt en klok vän ska man träna i första hand för att man mår bra av det. Vill man gå ner i vikt ska man fokusera på maten.

2009-11-18 @ 13:50:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0