Kesomuffins (experiment)

Gjorde ett expriment ikväll för jag var sugen på något nu när jag kom hem. Gjorde oopsiereceptet fast jag bytte ut philadelphian mot keso istället. Nu höftade jag faktiskt helt och hållet, men för typ 8 stycken tog jag:

2 ägg
1 dl keso
Bakpulver
Salt
Andra kryddor (t.ex pizzakrydda)

Rökt kalkon
Ost


Dela på gulor och vitor till att börja med. Mixa ihop keso med gulorna, salta och krydda med de kryddor du vill ha. Blanda sedan ner kalkon, som du skurit/klippt i små bitar, samt riven ost i kesosmeten.

Vispa äggvitorna hårt. Vänd sedan ner kesosmeten i vitorna. Vispa eller rör inte runt utan var försiktig.

Klicka sedan ut i formar. Jag hade bara alluminiumformar och då fick jag inte loss dem sen, men kanske går lättare om man smörjer dem.

Grädda sedan i drygt 20 minuter i 150 grader.

Jag hade för mycket bakpulver i mina tror jag för de svällde ju och blev helt gigantiska som ni ser, haha! Sedan när jag plockade ut dem sjönk de ihop lite! Tog också lite för mycket i varje form... Räcker nog att fylla halva.

Som sagt, provade lite bara och det finns säkert liknande recept där ute redan. Får googla lite.

Hur som helst kan man ju fylla dem med vad man vill. Blir lite som paj nästan.


Kommentarer
Postat av: Lina

Det verkar både gott & enkelt!



Leggingsen var jättebra, normala i benen (längdmässigt) och sköna. De kommer att bli kalas till våren! :)

2010-01-16 @ 11:33:38
URL: http://linasliv.blogg.se/
Postat av: Jessica

Vad spännande, gjorde något liknande för nån dag sedan :) En fråga bara, de jag gjorde blev lite för äggmjuka i mitten, som uppblåst ägg ungefär, blev dina likadana eller hjälpte det med keso?



Peppkram

2010-01-16 @ 18:58:26
URL: http://smalajessie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0