Några tips!

Tänkte skriva några tips för er som vill gå ner i vikt. Hur man kommer ifrån de gamla vanorna! Detta är utifrån mig och för andra kanske det inte funkar alls. Men jag delar med mig ändå! =)

1. Bestäm dig. Kanske det tråkigaste tipsen men ändock det bästa. När du väl bestämt dig går det mycket enklare att komma in i nya vanor. Det går inte att vela sig genom en viktminskning. Man måste sätta hårt mot hårt i början.

2. Proppa kylen full med nyttig mat och laga mat hemma. Se till att du också får matlådor så du inte blir lockad att köpa snabbmat eller en vattning sallad ute på lunchen som gör att du blir hungrig 2 timmar senare. Been there, done that säger jag bara.

3. Ät mellanmål. De gör att du inte blir sugen på annat samt att du får något att sysselsätta dig med en stund.

4. Sysselsätt dig med något annat när sötsuget sätter in (ni vet på kvällen framför älsklingsserien...). Virka, lägg pärlplattor, blogga ( !! ), drick vatten. Eller så äter du något nyttigt beroende på vilken metod du går efter. Keso och hallon är ett säkert kort för min del exempelvis. Hör också lite ihop med nummer 3 på listan. Har man ett mellanmål att se fram emot på kvällen så är det lättare att glömma chokladsuget.

5. Vänta inte för länge mellan måltiderna. Ät något åtminstone var tredje timma. När du blir hungrig så är det lätt hänt att det slinker ner en godisbit på ICA när du handlar efter jobbet. Eller att man går och gräver i skafferiet och sätter i sig någpt man egentligen inte borde äta just då.

6. Motion är A och O. Dels hjälper det givetvis till att förlora kilon då man gör av med mer energi. Men motion frigör också massa härliga ämnen i kroppen som gör att man mår på ett annat sätt. Och när man är "hög" efter träning är man mer motiverad till att också äta nyttigt. Ju mer man tränar desto mer energi får man också till att göra andra saker. Det blir lättare att ta sig för den där veckostädningen t.ex ;-)

7. Unna dig ibland utifrån vad som känns okej. Ät kanske några bitar choklad, men inte en hel kaka osv. Men kom ihåg att det tar ungefär 10 dagar för kroppen att vänja sig av med det värsta sockersuget. Så mitt tips är att köra stenhårt dessa dagar och sedan se hur det går. Efter 2 veckor brukar man inte ens vilja ha något ändå, fast man planerat in att kanske ha en "unne-dag"

8. Sist men inte minst. Ha inte dåligt samvete om du någon dag råkar äta "något du inte borde". Imorgon är en ny dag och i det stora hela kanske inte den där chipspåsen gjorde så mycket trots allt. Börjar man ha för mycket ångest kring om man "syndar" etc är risken stor att man hamnar i ett dåligt ätbeteende. Och det vill vi ju inte. Vi vill ju bli mer nyttiga, eller hur!

Vilka är era bästa tips?!

Kommentarer
Postat av: Karoline

ett tips som jag tycker du missade var att man ska berätta för alla i sin närhet att man verkligne vill gå ner i vikt (typ), då kanske dom inte tjatar om varför man inte äter det eller det när man äter tillsammans med dom. jag har verklign skitsvårt att säga "nej tack" till t.ex. efterrätter, så det hade helt klart varit betydligt lättare om det helt enkelt inte hade serverats någon... :)

2009-01-27 @ 11:59:51
URL: http://wordsareveryunnecessary.webblogg.se/
Postat av: Stream

Åh vad många tips! Riktig bra lista.



Jag skulle vilja lägga till: se till att äta mat du blir mätt av och inte bara mat som fyller magen.

2009-01-27 @ 12:16:04
URL: http://streamsviktiga.blogspot.com
Postat av: ina-bina

9. Bli dumpad av din sambo sen några år tillbaka?



Väldigt effektivt måste jag säga ;)

2009-01-27 @ 12:23:59
URL: http://inabina.blogg.se/
Postat av: Lina

Jättebra tips, mina tips är som dina - framförallt 3,4 och 5! :)

Och så håller jag med Karoline, att man berättar för sin omgivning att man vill/försöker gå ner i vikt så slipper man en massa tjat om "ät det" och "smaka det här". :)

2009-01-27 @ 12:40:35
URL: http://linasliv.blogg.se/
Postat av: Malin

Kanonbra tips! Det bästa tipset för mig är tålamod, jag har extremt kort tålamod och man vill ju att vikten ska försvinna så fort. Men det gäller att förändra livsstil och för mig har det tagit otroligt lång tid. Det är inte förrän nu jag har fått glädje inför träning och den nya maten.



Det dära med sysselsättning framför teven är jätteviktig, därför stickar jag. =)

2009-01-27 @ 13:37:52
URL: http://malinjoe.blogg.se/
Postat av: Caroline

å mer sådant...sånt här behöver jag läsa. För jag har ett rent helvete. Noll karaktär när det kommer till sötsaker tyvärr, men med sådanhär tips kan det bli lättare. 10 dagars sockersugshelvete. Det borde ja klara... start NU!!!

2009-01-27 @ 14:02:49
URL: http://carromeller.blogg.se/
Postat av: Maria - f a s h i o n s t a r s ☆

riktigt bra och framförallt hälsosamma tips =)

2009-01-27 @ 16:00:39
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: Anneli

Ja, helgerna är ju det svåraste tyvärr. Särskilt när oväntade nöjen dyker upp utan förvarning

Mycket kloka tips föresten, läs och lär allesammans! =D

Och sen se även till att sätta det i verket. Det är där jag brukar falla, iaf på helgen, haha!!! Men jag lovar att bättra mig...

2009-01-27 @ 20:12:32
URL: http://halsofreaket.blogg.se/
Postat av: EmmaWee

Vill bara säga att kommer man över första punkten och verkligen menar det kommer man långt. För mig handlar det bara om att bestämma mig, då flyter allt på. Been there done that. Nu ska jag bara bestämma mig för de sista kilona också. The hard onces!

2009-01-27 @ 20:52:44
URL: http://emmawee.blogg.se/
Postat av: Karin

jättebra tips..=) skrev själv ner mina egna knep när jag började i april förra året



http://litenbrun.blogg.se/2008/april/mina-tips.html

2009-01-27 @ 22:08:37
URL: http://litenbrun.blogg.se/
Postat av: Desiré

Mitt bästa tips:



Var inte rädd för fettet! Mer fett i kosten gör att du håller dig mätt längre, sockersuget minskar och vikten går neråt eftersom fett inte är blodsockerhöjande :)

2009-01-28 @ 00:00:54
URL: http://www.dessi.se/
Postat av: fröken frodig

ina-bina: Vantrivas på jobbet och få magkatarr funkar det oxå... har gått upp nu sen jag slutat för ett tag sen.

2009-01-28 @ 16:29:56
Postat av: josefin

riktigt bra tips, sötnöt. tack <3 jag vet dock alla tips, men jag vet inte om det är jag som är konstig, men jag har försökt många gånger, men mitt godissug försvinner inte.. vet inte vad det är med mig:(

2009-01-28 @ 19:45:51
URL: http://sameoldstories.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0