Det här med vikten för hundraelfte gången

Jag har inte skrivit ut någonting om vikt och mått här på ett tag. Det beror på att det händer inget, bland annat. Jag står och pendlar 2-3 kilo upp och ner och jag vet inte varför.

Kanske har man nån slags stress inom sig att man MÅSTE gå ner i vikt och måste prestera inför sig själv och även inför er läsare. Och då blir det bara pannkaka. Då händer ingenting med vikten, man går snarare upp! Stressar man bildar man tydligen vätska i kroppen också har jag hört. Jag vet inte om det är så, men helt ologiskt är det ju inte. Hur som helst så sätter sig kroppen i nåt slags viloläge när man stressar. Den vill väl inte öka på stressen ännu mer med att förlora kilon om den redan är ansträngd på något vis!

Jag har tänkt nu att jag ska fokusera på att träna och röra mig så mycket som möjligt. Göra det som jag känner för i träningsväg och inte känna något tvång. För ibland kan det ju kännas så tycker jag.. att man läser t.ex andra bloggar och ser hur mycket de tränar och måste vara lika bra eller bättre själv. Och det är väl OK i viss mån. Bli lite puschad liksom, men det får inte bli till nån slags besatthet.

Med kosten vet jag inte hur jag ska göra. Funderar på att göra som Jillian i Biggest Loser beskrev det. Att om man har svårt att följa en diet ska man försöka vara strikt i 2 dagar, äta lite mindre strikt i 3 dagar och unna sig något på helgen t.ex.

Jag har väl egentligen inte svårt att följa en diet, åt ju GI/Low Carb bra länge. Men samtidigt vill jag egentligen kunna äta av allt. Vill kunna äta en smörgås eller äta en godispåse någon gång ibland. Jag fattar ju att man inte kan äta chips fredag och lördag varje helg men ja.. ni fattar!

Unna sig lite och röra sig mycket. Det borde ge resultat ändå!

Ska sätta upp några mål för mig själv gällande träningen... skriver ner dem här sen så stay tuned! =)

Kommentarer
Postat av: Jonas Hedström

Det där med stressens betydelse för resultaten ligger det nog en hel del i, även om inte jag heller kan hänvisa till någon vetenskaplig forskning. Det finns säkert om man letar lite! Platåer hamnar man på förr eller senare, det är naturligt om än lite stressande.



Jag experimenterar med upplägget att träna varje vardag och äta relativt strikt under de dagarna. Helgen är träningsfri samtidigt som jag kan äta lite onyttigare. Det här omsätts inte i praktiken fullt ut än, men jag jobbar på det. Än så länge äter jag inte jättestrikt och jag tränar "bara" tre dagar. Men tro det eller ej, jag som varit ganska viktfixerad tidigare har sedan jag började med det här upplägget mer eller mindre slutat bry mig om vikten. De fysiska resultaten kommer att komma ändå. Grejen är att fokus ligger på att pränta in rutiner och att må bra, snarare än att stirra på vågen. Ett annat viktigt inslag i mitt "koncept" är vardagsmotionen, den är inte att underskatta!



Sedan tror jag att det är väldigt individuellt vilket upplägg som passar olika människor. Något slags grundrutiner tror jag att alla mår bra av, men sedan kan man välja om man behöver köra "inrutat" eller "spontant". Det som som fungerar för mig kan vara helt fel för dig osv. Ord som "måste" och "tvång" ska man stryka ur ordlistan! Vi gör ju det här för att vi vill må bra?



Snygg design förresten!

2010-04-11 @ 10:20:00
URL: http://liviform.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0