Varje fråga har ett svar

Du kör väl LCHF-metoden? Tycker du det är enkelt att följa, lätt att laga? Har du något bra tips på en kokbok eller hemsida?
Precis! Eller jag blandar in lite GI, men främst LCHF. Det är lite bökigt till en början, men när man väl börjar förstå vad man sysslar med är det ganska lätt faktiskt! Inte svårare att laga LCHF-mat än "vanlig" mat! Ofta blir det att jag lagar "vanlig" mat men utesluter tillbehör så som t.ex potatis eller pasta. Min sambo äter ju inte LCHF så då blir det så. Ex om vi gör köttfärssås och spaghetti. Ja då äter jag inte spaghettin utan grönsaker av något slag istället.

En hemsida är bland annat: Kolhydrater i fokus. Där finns det svar på det mesta. Kolla länkarna och bloggarna där t.ex! Under min kategori recept så finns också några länkar till LCHF-bloggar med recept på!

Tycker du det är jobbigt med alla smala och spinkiga ideal? Har du drömt om att bli så smal eller vill du bara bli som en medelsvensson? Det är ju egentligen snyggast än alla ben, men det är sjukt så lätt man påverkas av idealen..
Nja jobbigt är det väl i den meningen att jag tycker det är hemskt att det blivit ett sådant ideal. Jag tycker Victoria Beckham och gänget ser ut att ha ont liksom, när ryggraden lyser genom huden. Har aldrig drömt om att bli smal faktiskt. utan jag vill vara normal, fast med lite mer muskler kanske ;-) Muskler är hett och snyggt. Vill inte vara tanig!

jag som har gått ner i vikt ganska snabbt, har du några tips på hur jag ska hålla den, och inte jojo-banta, som jag har råkat ut för förut?
Försök hålla igång med träning och vardagsmotion. Gå i trappor istället för att ta hiss. Gå till affären/jobbet/skolan. Tänk på vad du äter och kom fram till hur mycket du kan äta för att hålla vikten istället för att gå upp eller ner. Det är säkert svårt att behålla sin nya livsstil. Jag är ju själv inte riktigt där än.

Jag har också en fråga som jag vet att du skrivit tidigare men jag hittar inte tillbaka till svaret. Hur lång är du? :)
Jag är 1.67! Om ni kikar under kategorin Vikt & Mått har jag skrivit ut min längd ett antal gånger. :-)

okej, va duktig du är :) vad använder du för metod? :)
Tack! Jag använder GI/LCHF-metoden!

hur gör du när lusten att tjuväta något sött blir stor?
Åh ja. Hur gör man? Försöker sysselsätta händerna med något. Eller äta något nyttigt istället för. Men ibland går det bara inte!! Men sysselsättning är nog mitt bästa tips!

Hur blandar du GI och LCHF?
Jag äter mer frukt och bönor än vad som är "tillåtet" inom LCHF. Ibland äter jag också bulgur i någon rätt. Kanske 2 gång i veckan.

Vad var det som fick dig att orka börja gå ner i vikt? :)
Ja du... jag vet inte, haha! Nej, men jag har alltid vägt runt 70 kg och när jag sedan gick upp 20 kg väldigt snabbt så kändes det inte som "jag" längre. Det motiverade mycket. Att måsta handla kläder i "tjockisrutan" hjälpte också till. Startskottet gick väl egentligen när en av granntanterna här frågade om jag var gravid... eller snarare sa "Jaha, när ska du ha då?". Då fick det vara nog! Ville inte se preggo ut heller!!

Hur får du motivering att att träna och köra på en diet? Jag vill verkligen få motivering att att göra det, jag ger upp för lätt.
Det är svårt att förklara. Men allt sitter i huvudet. Jag antar att jag blir tjurig när jag är på väg att ge upp och säger åt mig själv att fortsätta. Sedan har jag mycket pepp från kompisar, min sambo osv. Det hjälper att tala om för alla vad man håller på med. Då kan de skaka liv i en när man sitter där i soffan med chipsskålen vilandes på magen :-P

Sen vill jag ju också vara frisk och stark. Jag vill ha en mer vältränad kropp. Och då måste man ju gå all in så att säga. Man måste vilja till 110%. När man väl är på gymmet och tränar är det sjukt värt det. Men man får kämpa lite att komma förbi tröskeln. I början är det grymt drygt att man "måste" träna. Sen ser man det inte som ett "måste" längre utan som en del i livet bara.

Sen är ju bloggskrivandet ett stort stöd och ni läsare ger mycket pepp! Jag vill ju inte svika er genom att erkänna att jag gett upp och plussat på mig alla kilon igen liksom. No way!

Hmm, hoppas ni blev nöjda med svaren?

Tänk om man vore sådär brun fortfarande....

Kommentarer
Postat av: Marie

kul att läsa ;) bra blogg.

2009-03-06 @ 19:05:32
URL: http://mariekarlberg.blogg.se/
Postat av: Karolina

Undra om man ska ta och försöka igen med ett hälsosammare liv :) Just nu går det bara utför.

Man skulle behöft någon som står med piskan och hotar en :P JAG KASTAR ALLA DINA KLÄDER OM DU INTE TRÄNAR!

2009-03-06 @ 22:40:03
URL: http://hapiface.blogg.se/
Postat av: Anonym

Söt du är!

2009-03-17 @ 23:36:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0