Äter för ofta?

Fick en kommentar från en som tycker att jag verkar äta väldigt mycket. Och undrar om inte tanken med LCHF är att man ska vara mätt längre och därmed inte äta lika ofta. Ja, det kanske det är. Jag vet ärligt talat inte förutom att man håller sig mätt längre än när man äter fil och cornflakes t.ex. Men hur länge är väl inte ristat i sten vad jag vet.

MEN, det jag försöker få fram är att jag har ett väldigt fysiskt arbete. Trots att jag äter 2 stekta ägg och några skivor bacon till frukost klockan 5 på morgonen så är jag sugen igen vid 8-tiden då vi fikar. Det hade jag ju inte varit om jag hade suttit på arslet på en kontorsstol hela dagarna. Är det konstigt att jag då äter något för att slippa bli vrålhungrig innan lunch, jag hinner gå ju ett antal kilometer liksom? Jag vräker ju inte i mig direkt trots att jag stoppar något i munnen 5 gånger om dagen.

Jag äter 3 riktiga mål om dagen. Frukost, lunch och middag. Sedan äter jag 2 eller 3 mellanmål beroende på om jag tränar eller inte. Eller om jag är hungrig. Jag ser ingen mening med att gå hungrig bara för att min sk diet säger att jag borde hålla mig mätt på mindre mat.  Ja, vad består mellanmålen av då? Ja kanske en frukt, ett par matskedar keso och några bär eller en halv deciliter nötter. Inte speciellt mycket...

I början när jag började med lågkolhydratkost så var jag med i Viktklubb.se och lade således in all mat där också. Då var jag också arbetslös och gjorde inte mycket på dagarna. Då klarade jag mig på frukosten fram till lunch, kanske 4 timmar och sedan också fram till middag. Kvällsmål åt jag alltid. Då jag lade in maten blev det sällan över 1200 kcal. Ofta runt 1000. Så trots att jag ätit mycket fett så ligger inte kalorierna så högt eftersom mycket kalorier också kommer från kolhydraterna. Beror väl såklart också på portionernas storlek. Jag äter mindre portioner när jag äter mycket fett.

Det jag vill få fram är att jag äter kanske ofta, men lite åt gången. Och eftersom kroppen är en maskin som förbrukar energi så gör man såklart av med denna olika fort. En som går 2 mil om dagen (som jag gör) gör såklart av med energin snabbare än en person som jobbar på kontor. Därför ser jag det inte som konstigt att man kanske måste fylla på lite extra då och då?

Fick mail från samma person som innehöll ungefär samma fråga igen trots att jag i korta ordalag förklarat varför jag kanske äter oftare än andra som äter enl LCHF.

Ja "meningen" med Low Carb är väl att man håller sig mättare då man äter mycket fet mat, eftersom det mättar bättre. Men som sagt - man måste ju se till individen. Alla är inte stöpta i samma form. Alla gör inte av med lika mycket energi.

Jämförelser med Dessi gjordes också, och jag kan inte tala för hur ofta hon äter (för jag har inte läst bloggen tillräckligt länge) men enl. den som mailade så äter hon med 5-7 timmars mellanrum. Och därmed skulle ju inte jag behöva äta med 3 timmars mellanrum (som det ofta blir när jag jobbar). Funkar det för henne  så är det ju bra. Men för mig skulle det inte göra det. Och jag ser inget fel med det. Men andra kanske gör det... men för mig funkar detta i alla fall och det är huvudsaken för mig. Jag har ju inte gått ner 21 kg bara "sådär". Kosten har ju hjälpt till såklart. Och min ätmetod funkar ju uppenbarligen för mig.

Ett låååångt inlägg. Orkade någon ens läsa? Haha =) Kände bara att jag var tvungen att förklara mig. Har aldrig fått kritik för att jag äter mycket så blev lite paff. Äter lite, har jag hört däremot!

Kommentarer
Postat av: Elin Veronica P

Jag har hört var 4-5 timme, men det beror ju himla mycket på vem man är. Om jag håller mig 7 timmar... då äter jag en ko efteråt. Särskilt på förmiddagen är jag hungrig, de 4 timmarna (oftast) mellan frukost och lunch.. illa!

2009-02-04 @ 00:17:00
URL: http://elinveronicap.blogspot.com
Postat av: Mari

3-5 timmar mellan varje mål är normalt. Äter man mer sällan så sjunker insulinet för mycket och det gör att man äter mer. Jag som är arbetssökande äter ungefär var 4:e timme. Äter precis som du enligt LCHF, men skulle inte klarat mig med mer timmar mellan målen.



Kram

2009-02-04 @ 01:09:22
URL: http://marimanfredsson.blogg.se/
Postat av: Desiré

Hej! Konstigt att du får sådan kritik.. Jag äter generellt två större mål om dagen, det passar mig :) Men att äta fler fast mindre mål funkar ju lika bra det om man trivs med det. Det är det totala intaget av näringsämnena som är viktigt, inte hur många portioner man äter :)

2009-02-04 @ 01:44:38
URL: http://www.dessi.se
Postat av: Desiré

Vill också tillägga att det finns dem som äter endast ett mål om dagen, även om de säkerligen är rätt sällsynta ;) Jag tycker det är viktigt att lyssna till sig själv och inte vad andra tycker.

2009-02-04 @ 01:47:23
URL: http://www.dessi.se
Postat av: Naomi

Svar: Jo, det är ju så för vissa. Jag drack nutrilett i höstas och gick ner 6 kg på tre veckor. Otroligt bra fungerar dom ändå. Då åt jag bara middag varje dag och resten av dagen drack jag nutrilett. Jag ska nog börja med dom igen tror jag.



Nä, 5 cm är inte så illa med tanke på att jag inte ansträngt mig för att röra mig. Dessutom har jag gått ner ett kilo på en vecka nu utan att göra något. Antar att det blir så nu när jag går i skolan igen. Det är en ganska stor skola jag bor på så jag får springa mellan salarna hela tiden. Sen äter jag inte så mycket för tillfället heller.

2009-02-04 @ 07:18:58
URL: http://naomisliv.blogspot.com
Postat av: Bantarbritta

Huvudsaken är ju faktiskt att det du gör ger resultat, och om det gör det kan man inte påstå att du äter för ofta heller? Och jag tycker det du skriver låter helt rimligt! :)

Människor fungerar olika helt enkelt, och var och en har sin egen "tro" inom det här ämnet, det är helt enkelt bäst att köra på det man tror själv! :)

Vad jobbar du med?

2009-02-04 @ 08:18:51
URL: http://bantarbritta.blogg.se/
Postat av: Caroline

Jag håller helt med dig. Tycker din metod verkar funka kanon, varför ändra då?! Gå hungrig är det värsta som finns...det är då man börjar kasta i sig sådant man inte ska äta. Jag håller med dig!

2009-02-04 @ 08:42:47
URL: http://carromeller.blogg.se/
Postat av: Mia

För att hålla blodsockret på en bra nivå ska man äta var 3-4timme..och när man gör de så "kan" man inte äta så mycket.

När jag gick och fick hjälp med min ätstörning så va de som va de aldra viktigaste. För om blodsockret faller ner i kolkällaren så vill man oftast ha socker och humöret blir inte nådigt.



Så Emma kämpa du på med de du gör. Det e inte fel!!! Hejaheja!!

2009-02-04 @ 09:07:36
URL: http://lindblad.bloggagratis.se
Postat av: Marie

Hej!

Läste ditt långa inlägg och tyckte att de var ett onödigt mejl du fått.

Jag tycker du verkar jätteduktig och då du går ner i vikt så funkar ju ditt sätt. Alla är olika men vissa kanske har för mycket tid och måste anmärka på om de går bra för ngn som "gör på sitt eget sätt"

Du inspirerar mej och många fler att kämpa vidare mot sin målvikt, de vet jag.Man känner sin egen kropp bäst och du sitter ju som sagt inte still på ditt jobb.Du är duktig! Kramar marie

2009-02-04 @ 09:36:48
Postat av: Malin

Bra svar! Jag tycker inte egentligen att du behöver försvara det sättet du äter på eftersom det uppenbarligen funkar för dig och alla fungerar olika.



Om jag rörde mig lika mycket som dig så skulle jag behöva lägga in betydligt fler mellanmål. Det jag har upptäckt sedan jag började med LCHF är att jag äter mycket oftare men betydligt mindre. Jag blir inte så där jobbigt mätt utan känner mig lagomt mätt under dagen. Och det fungerar för mig =)



Så fortsätt i din stil =)

2009-02-04 @ 10:16:36
URL: http://malinjoe.blogg.se/
Postat av: Karoline

men herregud, att äta mellis är väl den bästa grejen någonsin? så man inte äter en massa annat skit och/eller blir vrålhungrig och överäter sen?

2009-02-04 @ 10:23:34
URL: http://wordsareveryunnecessary.webblogg.se/
Postat av: Erika

Jag tycker inte du ska bry dig om sånna kommentarer, fast det är svårt. Alla som vill gå ner i vikt går efter sin egen tro & vad som funkar för dem. Allt funkar inte för alla. Detta funkar för dig, och det får alla läsare tåla,eller så sluta läsa.

2009-02-04 @ 17:25:32
URL: http://gika88.wordpress.com
Postat av: Alex

Hej! Hittade nyligen till din blogg och jag gillar den jättemycket! Jag tycker det fina med LCHF är att man kan äta när man är hungrig, så ofta man vill och behöver, man behöver inte hålla koll på timmar utan går ner i vikt ändå! :) Så ät som du gör nu, när du är hungrig! Det är sunt!

2009-02-05 @ 15:05:54
Postat av: JojjeB

Klart man ska äta ofta, oavsett diet. Genom att äta ofta och lite åt gången håller man ämnesomsättningen igång på ett helt annat sätt än om man låter det gå fem-sex timmar mellan målen. Kroppen vänjer sig vid att få energi med jämna mellanrum och ökar förbränningen. Svälter man sig ställer kroppen in sig på svält och hushåller med energin. Som tidigare nämnts så påverkar tiden mellan måltider även blodsockernivån och insulinkänsligheten. Du får högre insulinkänslighet, du känner lättare när du börjar bli hungrig och kan därmed äta i tid, innan du blir panikhungrig och smäller i dig en chokladkaka i kön på ICA. Dessutom finns det fler fördelar med att äta lite och ofta, man förhindrar att kroppen går in i ett katabolt tillstånd. Jag kan inte se några nackdelar med att äta ofta och lite åt gången, så länge man gör av med mer energi än man stoppar i sig kommer man gå ner i vikt. Enkel matematik.

2009-02-05 @ 22:17:17
URL: http://jojjeb.blogg.se/
Postat av: jennie

Du ska aldrig behöva förklara dig! Denna viktminskning gör du ju för din egen skull - ingen annans! Då anpassar man "dieten" efter sig själv, så det passar. Det är ju precis det du har gjort och det har ju fungerat utmärkt! Så du ska aldrig behöva förklara dig för de som "tror" du gör fel - för det gör du ju inte!

ha det bra. :)

2009-02-08 @ 12:57:37
URL: http://kakuseiheroism.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0